Îngrădirea libertăţii de exprimare prin impunerea unor astfel de restricţii este produsul întregii clase politice, pentru că sunt iniţiate în egală măsură de reprezentanţi ai partidelor aflate la putere şi ai partidelor din opoziţie. Printre iniţiatori îi regăsim atât pe deputaţii PDL Mihai Boldea şi Silviu Prigoană, cât şi pe un reprezentant al alianţei PNL-PC-PSD, senatorul PNL Ioan Ghişe.
Iniţiativele legislative la care ne referim au fost elaborate fără consultarea organizaţiilor profesionale ale jurnaliştilor şi aduc o gravă atingere unui drept fundamental, dreptul la informare, garantat fiecărui cetăţean prin articolul 31 al “Constituţiei României” (ce privește dreptul la informație), articolul 19 al “Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului”(care se referă la dreptul la libertatea opiniilor si exprimarii) şi prin articolul 11 al “Cartei fundamentale a Uniunii Europene”(care privește dreptul la libertatea de exprimare și de informare).
Prin astfel de măsuri restrictive se încalcă flagrant aproape toate prevederile “Cartei Europene a Libertăţii Presei”, adoptată de Uniunea Europeană în mai 2009.
Senatorul PNL Ioan Ghişe, autorul unei mai vechi iniţiative legislative ce a fost declarată neconstituţională, “Legea Ştirilor Pozitive”, a depus la Parlamentul României, în septembrie 2010, proiectul “Legii Profesiunii de Jurnalist” (L162/2011), care limitează exercitarea profesiunii de jurnalist prin impunerea unor măsuri organizatorice aberante.
- Spre exemplu, pentru a li se permite exercitarea profesiunii, jurnaliştii trebuie să îşi înfiinţeze “cabinete jurnalistice individuale” sau “cabinete jurnalistice asociate”, care, potrivit art 15, vor fi instituţii cu personalitate juridică ce vor trebui să aibă registratură, arhivă şi contabilitate proprie. Aceste cabinete ar urma să încheie contracte de drepturi de autor sau alte tipuri de contracte cu instituţiile media pentru care lucrează.
- O astfel de propunere, ca un simplu jurnalist, prea ocupat cu activitatea editorială pentru a-şi mai dedica timpul şi unor chestiuni administrative, să îşi angajeze persoane care să îi administreze arhiva, registratura, contractele şi situaţia contabilă a “cabinetului”, este utopică, dar şi stupidă, mai ales în condiţiile dificultăţilor economice cauzate de criză cu care se confruntă în prezent presa independentă, formată în totalitate din firme şi companii cu capital privat.
- Proiectul senatorului Ghişe mai prevede înfiinţarea unui “Colegiu Naţional al Jurnaliştilor”, care va administra un “Registru Naţional al Jurnaliştilor”, în care vor fi înscrise cabinetele individuale şi asociate. Condiţia obligatorie ca un jurnalist să îşi poată exercita profesia este ca acest “Colegiu Naţional” să îi elibereze o “Carte de Presă”, obţinerea acesteia fiind condiţionată de îndeplinirea cumulativă a mai multor condiţii.
- Textul de lege abundă în prevederi referitoare la suspendarea din calitatea de jurnalist şi sancţiuni aplicate editorilor şi patronatelor din presă pentru delicte şi pseudo-delicte.
- Capitolul 7 e rezervat reglementărilor introducerii “Ombudsman”-ului, un organism cu personalitate juridică care “monitorizează şi încadrează sancţiunile prin care sunt penalizaţi jurnaliştii, editorii şi patronii mijloacelor de difuzare”. Sancţiunile aplicate de acest organism pot merge până la suspendarea temporară a apariţiei unei publicaţii sau difuzării unei emisiuni radio sau TV.
- Senatorul Ioan Ghişe a redactat acest proiect de lege fără consultarea principalelor organizaţii profesionale din mass media. ActiveWatch – Agentia de Monitorizare a Presei, Centrul pentru Jurnalism Independent, Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatie, Conventia Organizatiilor de Media şi Federatia Romana a Jurnalistilor MediaSind au solicitat Comisiei de Cultură a Senatului României respingerea proiectului pentru că dreptul la libertatea de exprimare este un drept universal ce nu poate fi suspendat sau “raţionalizat”, iar accesul la profesie nu poate fi îngrădit decât printr-un proces intern de auto-selecţie al profesiei şi al industriei mass-media. În pofida acestor apeluri, luni, 2 mai 2011, cu o zi înainte de sărbătorirea „Zilei Internaţionale a Libertăţii Presei”, proiectul “Legii Profesiunii de Jurnalist” a fost înscris pe ordinea de zi a plenului Senatului.
În legătură cu preocupările senatorului PNL Ioan Ghişe pentru introducerea unor restricţionări în presei, reamintim că în urmă cu trei ani, a promovat, împreună cu senatorul PRM Gheorghe Funar, un proiect de lege care a fost numit “Legea Ştirilor Pozitive”. Cei doi senatori propuneau modificarea Legii Audiovizualului, pentru a se impune ca în programele de ştiri să fie difuzate în ponderi egale “ştiri pozitive” şi “ştiri negative”.
În toama anului trecut, deputatul PDL Silviu Prigoană a propus o iniţiativă legislativă prin care se prevedea trecerea presei scrise şi a celei online sub controlul Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA), care putea decide suspendarea licenţei apariţiei publicaţiei pe o perioadă de 1, 3 sau 6 luni dacă nu putea face proba verităţii în cazul în care o persoană ar fi sesizat CNA că se consideră defăimată de un articol.
Proiectul deputatului Prigoană a fost respins pentru că prevederile sale contraveneau directivei europene care precizează că CNA are atribuţii doar în domeniul audiovizualului, nu şi în privinţa presei scrise şi a celei online.
- Potrivit primului proiect, art 12 lit f al Legii 544 urmează să fie completat cu o prevedere conform căreia “informaţiile din dosarele penale aflate în faza de urmărire penală sau pe rolul instanţelor de judecată, nu fac parte din categoria informaţiilor de interes public şi nu pot fi făcute publice decât după o sentinţă definitivă”.
- Potrivit celui de al 2-lea proiect, este introdus în Codul Penal art 246 indice (1), la care se prevede că furnizarea unor informaţii din dosarele penale, “înainte de pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti definitive, se pedepseşte cu închisoarea de la 1 la 5 ani şi interzicerea unor drepturi”.
- Motivul invocat de deputatul Mihai Boldea, necesitatea asigurării respectării prezumţiei de nevinovăţie, este pueril, pentru că unul dintre principiile deontologice ale activităţii în mass media este tocmai respectarea prezumţiei de nevinovăţie iar presa oferă tuturor celor acuzaţi în dosare penale posibilitatea de a prezenta opiniei publice punctul lor de vedere şi argumentele pentru care se consideră nevinovaţi.
- De fapt, prin cele două iniţiative ale deputatului Boldea nu se urmăreşte blocarea accesului presei la informaţii dosare penale cum ar fi cele referitoare la un accident de circulaţie sau un furt, ci stoparea publicării în presă a unor anchete despre cazuri de corupţie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu